Od dawna wiadomo, że dieta wysokotłuszczowa wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Niedawno naukowcy z Izraela odkryli, że równoczesne spożywanie pożywienia typu fast food z polifenolami znacznie redukuje ryzyko negatywnego wpływu tego typu diety. Pracę opublikowano on line w czasopiśmie “The FASEB Journal“.
Polifenole są naturalnym składnikiem czerwonego wina, owoców oraz warzyw. Badanej grupie ludzi podawano trzy różne typy posiłków, których podstawowym składnikiem był kotlet z indyka. Kontrolę stanowił posiłek składający się z kotleta i wody. W kolejnych przypadkach do kotleta podawano lampkę czerwonego wino. Różnica jedynie polegała na fakcie, że jedna grupa badanych dostawała wino przed posiłkiem, drugiej natomiast po posiłku.
Naukowcy pobrali próbki krwi i moczu, przede wszystkim w celu zmierzenia poziomu dialdehydu malonowego (MDA). Jest to naturalny produkt uboczny powstający podczas trawienia tłuszczów, który sprzyja powstawaniu chorób serca. Grupy badane, które spożywały kotlety równocześnie z polifenolami wykazywały 5-krotnie mniejszy poziom MDA w porównaniu z grupą kontrolną.
Badania ujawniły, że spożywanie fenoli w trakcie stosowania diety wysokotłuszczowej znacznie redukuje poziom toksycznych pochodnych pochodzących z przemian składników pożywienia.
Agata Gajda
źródło: EurekAlert!
———————————
Oryginalna publikacja: Shlomit Gorelik et al., “A novel function of red wine polyphenols in humans: prevention of absorption of cytotoxic lipid peroxidation products”, The FASEB Journal. 2008;22:41-46., Published as doi: 10.1096/fj.07-9041com.



